10 igazság a kókuszolajról – 1.rész

A kókuszolaj azon kevés eledelek egyike, melyeket szuperélelmiszerként tartanak számon – zsírsavak egyedi kombinációja, s mint ilyen, mélyreható pozitív változásokat eredményez az egészségünkben.

A kókuszolaj a világ egyik legjobb étele. Olyan zsírsavak keverednek benne, melyeknek köszönhetően nemcsak a súlyvesztést támogatja, hanem az agyműködést is. Sőt, számos egyéb előnyös hatása van.

Lássuk azt a 10 előnyét, amik mellett nehéz elmenni, s amelyeket embereken végzett tanulmányok keretében már korábban megerősítettek a kutatók.

1.A kókuszolaj zsírsavak egyedi kombinációja, hatékony egészségügyi előnyökkel

A múltban a kókuszolajra sokszor nem néztek jó szemmel, mert telített zsírt tartalmaz. Valóban, az olaj a telített zsír egyik leggazdagabb forrása, a zsírsavak csaknem 90 százaléka az. Ám az új elemzések azt mutatják, hogy ezek ártalmatlanok. Számos, jelentős tanulmány született a témában, melyek keretében emberek százezreinél derült ki, hogy az „artéria-eltömődés” csupán egy mítosz. Mi több, a kókuszolaj nem olyan típusú telített zsírokat tartalmaz, amilyenek egy sajtban vagy steak-ben megtalálhatók.

Valójában közepes szénláncú trigliceridek vannak benne, azaz közepes hosszúságú zsírsavak. A legtöbb, étrendünkben elfogyasztott zsírsav ún. hosszú láncú zsírsav, a közepes hosszúságúak másként metabolizálódnak. Az emésztőrendszerből egyenesen a májba jutnak, ahol gyors forrású energiaként hasznosítódnak vagy ún. ketontestekké alakulnak, melyeknek terápiás hatása van az agyi rendellenességekre, így például az epilepsziára és az Alzheimer-kórra.

2.A sok kókuszolajat fogyasztó emberek a legegészségesebbek

Sőt, a legegészségesebb nemzetek tartoznak azok közé, ahol a kókuszolaj jól fogy. Egzotikus ételnek számít a nyugati világban, melyet elsősorban egészségtudatos emberek fogyasztanak. Ám a világ más részein generációk óta az étrend szerves része. Az egyik legismertebb kókuszolaj-evő nép a Tokelauan, a Csendes-óceán déli részén. Kalóriafogyasztásuk 60 százaléka származik a kókuszolajból, így alighanem a legnagyobb telített zsír-fogyasztók a világon. Tökéletes egészségnek örvendenek, szívbetegségre szinte semmi esélyük. Szintén sok kókuszolajat esznek a Kitavanok, hasonlóan problémamentes egészséggel.

A sok kókuszolajat fogyasztó emberek a legegészségesebbek

A sok kókuszolajat fogyasztó emberek a legegészségesebbek

3.A kókuszolaj növeli az energiafelhasználást, így több zsírt égetünk

Az elhízás a világ egyik legnagyobb egészségügyi problémája. Az emberek egy része úgy hiszi, csak a kalóriáról szól, mások azonban látják azt is, hogy a kritikus pont a kalóriák forrása. Tény, hogy a különböző ételek testünket és hormonjainkat különféle módon befolyásolják.

A kókuszolajban levő, közepes szénláncú trigliceridek növelik az energia-felhasználást – összehasonlítva a hosszabb láncú zsírokból származó kalóriamennyiséggel. Egy tanulmány szerint napi 15-30 gramm közepes láncú triglicerid a 24 órás energiafelhasználást 5 százalékkal növeli, s összesen mintegy 120 kalóriával naponta.

4.A kókuszolajban levő laurinsav elpusztítja a baktériumokat, vírusokat és gombákat, segít elhárítani a fertőzéseket

A kókuszolaj zsírsavainak 50 százaléka 12 szénatomos laurinsav. Amikor az olaj enzimatikus emésztése történik,  monogliceridet képez, melynek neve monolaurin. A laurinsav és a monolaurin képes megölni az olyan, ártalmas kórokozókat, mint amilyen a baktérium, a vírus és a gomba. Kutatók kimutatták, hogy a rendkívül veszélyes Staphylococcus aureus baktériumot is elpusztítja, valamint a Candida albicans gombát, mely az embernél kialakuló gombás fertőzés egyik gyakori forrása.

5.A kókuszolaj elvágja az éhséget

Érdekes tulajdonsága a kókuszolajnak az éhségérzet csökkentése. Összefügghet azzal, ahogyan a zsírsavak metabolizálódnak, mivel a ketontesteknek lehet éhségcsökkentő hatásuk.

Egy tanulmány során a közepes és hosszú láncú trigliceridek változó mennyiségével etették a 6 egészséges férfi alanyt. Azok a férfiak, akik a legtöbb közepes láncú trigliceridet kapták, 256 kalóriával ettek kevesebbet naponta. Egy másik tanulmány, melyben 14 férfi vett részt, arra mutatott rá, hogy akik a legtöbb közepes láncú trigliceridet fogyasztották reggel, jelentősen kevesebb kalóriát ettek ebédkor.

A fenti tanulmányok kisméretűek és csupán rövidtávúak, ám arra utalnak, hogy ha a hatás hosszútávon fennáll, annak drámai hatása lehet a súlyvesztés elérésében néhány év alatt.

Cikkünket folytatjuk.

Forrás: Tóth Eszter – napidoktor.hu